mochamanda

Direktlänk till inlägg 31 mars 2011

Hantverkare

Av Malin - 31 mars 2011 14:15

Härligt att sitta här uppe och höra hur det jobbas där nere! Till helgen kan vi börja använda rummen. Glad? Lycklig? Förväntansfull? Ja! Ja! Ja!


Men som vanligt är det lite val som ska göras och återigen är det fogen som vi hakat upp oss på. En kanske mindre viktig detalj för somliga, men vi lämnar inget åt slumpen! :) Grejen är den att vi vet en fogfärg som är perfekt, men den finns liksom inte på riktigt! På affären där vi köpte plattorna är "våra" plattor fogade med en koksgrå fog och den tycker vi är perfekt. Problemet är bara att den fogningen är "misslyckad". Samma plattor och fog förekommer längre in i i butiken och där är fogen nästan svart och det vill jag verkligen inte ha! Steget från koksgrå ner till nästa färg som är grå är väldigt stort och den gråa blir istället för ljus. I-landsproblem, ja, men ibland får man ha sånna!


Vi har dock en mycket kompetent golvläggare och vår förhoppning är att han ska "misslyckas" med vår fogning så att den liknar den i affären! :)


Och nej, det handlar inte om att fogen blir svagare eller sämre. Om någon är intresserad så förklarar jag här nedanför vad jag menar.


Om man använder för mycket vatten när man rengör klinker/kakel efter fogning så följer det med en hel del pigment vilket leder till att fogen blir ljusare. De plattor vi har valt kräver noggrann rengörning i och med att plattan har ganska mycket struktur/skrovlighet där fogrester lättare fastnar. Därför underlättar det snarare för vår golvläggare om han kan använda mycket vatten. Skulle vi välja den ljusare fogen är risken därför också stor att den blir ännu ljusare i och med ovanstående anledning. Men, som sagt, vår golvläggare är duktig och erfaren och förstår vad vi menar så jag tror att det komer bli bra.


Han hör absolut till en av de bästa hantverkarna vi har haft här hemma. Vi har ju stött på en hel del under de här åren som ni förstår. Jag och Andreas har många idéer och det enkla är sällan lösningen för oss. Går det att krångla till det lite mer så gör vi det. Vi gillar speciallösningar. Lösningar som vi själva har hittat på och klurat fram och ritat. Som jag skrev tidigare. Vi lämnar inget år slumpen. Det är lite olika hur hantverkare bemöter detta.


Vår golvläggare kan skratta lite åt oss, på ett vänligt sätt, men hjälper oss alltid så att vi får det som vi vill ha det. Samtidigt säger han till när han har idéer som ger en bättre lösning. Inte så att det blir lättare/mindre jobb för honom utan för att det ska bli bättre för oss i slutändan. Om vi tar relaxen som exempel med vår nisch. Kan säga som så att det inte är många plattor på den väggen som han kunde sätta upp utan att skära till dem först. Sen att han är snabb och duktig på det han gör skadar ju inte heller! Han har förstått att vi är noggranna och vill vara väldigt delaktiga och låter oss också vara det, vilket är viktigt för oss.


  

Som sagt, inte många hela plattor på väggen här inte!


När vi ändå är inne på hantverkare... Det värsta jag vet är hantverkare som inte klarar av att erkänna när de faktiskt inte vet/kan utan bara kör på. Eftersom vi båda är intresserade, så läser vi ofta på om de olika momenten, framför allt Andreas, då vi vill ha den bästa lösningen. Det innebär att vi ofta pepprar våra hantverkare med en hel del frågor för att tillsammans komma fram till den bästa lösningen. Ibland så händer det (vi vet av egen erfarenhet...) att hantverkarna faktiskt inte har koll på allt och om de då bara erkänner att "Det vet jag faktiskt inte, men jag ska kolla upp det" så har jag fullt förtroende för den hantverkaren än om de låtsas att de kan och kör på och gör fel... Ett exempel som vi har råkat ut för, men som lite turligt upptäcktes innan det var för sent kan ni läsa om här.


Nej, nu ska jag sluta tjata! Ha en trevlig torsdagseftermiddag!

 
 
AnnaMalin

AnnaMalin

31 mars 2011 16:31

Hej! Jaa, fy vilket väder!! Och det är ingen hit att vara själv hemma då heller med vovve och bebis då det är ett litet projekt att ta sig ut men det går allt :P Pappa kommer och hämtar Novisen sen som tur är (främst för hennes skull) :-)

Jag har en Nikon D60, har inte så mycket att jämföra med men älskar den! Vad har du för en kamera? Ja, kika i manualen! Det är en helt nu värld som öppnas :P

Nej jag kan knappt förstå att hon snart fyller 2 mån.. hallå, vad händer?! ;-) Men samtidigt så kul, jag glädjs för all utveckling som sker... det är så spännande att följa hos de små!

Å vännen jag fick ditt meddelande! Jag var bra seg på att svara... Jag ses gärna nästa vecka för en promenix. När kan du? :-) Jag kan onsd-fred som det ser ut som nu :-)

Hoppas det är bra med er!! KRAM

http://annamalinsvarld.blogg.se

 
Miranda

Miranda

14 april 2011 14:29

otroligt tjusigt badrum där.

http://hantverkare-norrkoping.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin - 5 december 2017 12:44

  I Skutbergets milspår i becksvart mörker trevade vi fram tillsammans. Hand i hand. Och från och med då var det du och jag. Tio år senare händer det fortfarande att vi famlar i blindo, men vi gör det alltid tillsammans.   Tre månader efter vå...

Av Malin - 18 oktober 2017 22:02

Efter att ha gått in på min blogg här efter några månaders dvala inser jag att ni måste sitta där ute alldeles pirriga och fulla av förväntan över hur det egentligen gick med vår gräsmatta!? Jag ska inte låta er vänta längre.   Grä...

Av Malin - 18 oktober 2017 21:08

För dryga veckan sen fyllde Isac sju år. Det är svårt att inte dra till med klyschan om hur fort tiden går! SJU år!Han är tydligen stor nu och använder sig av uttryck som typ, liksom, asbra och coolt. Men den mjuka, omtänksamma killen finns kvar där ...

Av Malin - 19 juli 2017 23:59

    Idag har vi haft en lycklig tjej som strålat ikapp med solen. Hon var så glad över att det var hennes födelsedag. Vi har firat med sång, frukost på sängen, strandhäng och glasstårta.   Molly är vår lilla pratkvarn. Hon är väldigt ve...

Av Malin - 23 maj 2017 23:00

Det går framåt i trädgården och trädäck och gräsmatta känns inte alltför långt borta. Om jag får drömma lite, vilket jag gärna gör, så har vi både trädäck och gräsmatta inom två veckor. Men så vet jag också att saker sällan går som planerat. Som vi l...

Presentation


Namn: Malin
Ålder: 29 år
Familj: Förlovad med Andreas, mamma till Isac född okt 2010, Lovis född okt 2012 och Molly född juli 2014.
Bor: I en villa i Karlstad.
Arbetar som: VVS-konstruktör på WSP.

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3
4
5
6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23
24
25 26 27
28 29 30 31
<<< Mars 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Skapa flashcards