mochamanda

Alla inlägg den 19 juli 2011

Av Malin - 19 juli 2011 22:47

Vi fortsätter med hallontema. Milkshakes som smakade så gott så att vi slogs om att få upp det sista ur mixern med slickepott. 115 g hallon, 3 dl vaniljglass med krossad choklad, 2 msk mjölk. Mixa och njuuuuut.


1286 g hallon. Kvällens skörd. Mmm, vi fyller upp frysen så gott det går. I morgon har vi tänkt ge oss ut i skogen på blåbärsjakt. Och när jag skriver vi så menar jag äntligen hela familjen. Andreas har nu påbörjat sin semester som senare kommer att övergå i föräldraledighet. Det innebär att mina dagar här hemma är räknade. Kan inte riktigt förstå det och tänker inte skriva så mycket om det nu heller för nu ska jag bara njuta av att ha hela familjen samlad! :)


Vi har under kvällen skrivit en lista på saker vi tycker behöver göras här hemma den närmsta tiden. Vi har lärt oss att det är så vi fungerar. Båda har idéer, planer och mål, men ser vi inte till att sammanfoga dem och se till att de blir gemensamma så brukar det sällan sluta bra. Nog har renoveringen gett oss en del kunskap om oss själva. Så som denna. Kommunikation är helt klart A och O.


Jag minns såväl vår första vinter i huset. Vi blåste i stort sett ut hela övervåningen. Grannarna trodde nästan vi var bortresta för det var så mörkt och tomt i vårt hus. Vi bodde i ett litet rum i källaren med en mikro i hallen och ett kylskåp i tvättstugan. Vi hade bara två tallrikar och två par bestick framme för att det inte skulle bli disk som samlades på hög. Känns nästan lite overkligt nu, men så levde vi.


Hur som helst. Jag hade som vanligt fullt upp med bandyn den tiden på året och hade träning måndag till torsdag medan Andreas var hemma och slet i huset. Så kom då äntligen fredagkvällen. För mig som har hållit på med tre sporter samtidigt och alltid haft mycket träningar så var lediga kvällar då att betrakta som heliga. Jag minns att jag på gymnasiet kunde kolla i kalendern och se att det var 30(!) dagar till nästa vilodag. Inte helt optimalt och kanske inte särskilt konstigt att korsbandet i knät rök till slut. Men lediga kvällar har därför alltid varit förknippade med soffmys, kanske något gott att tugga på och gärna en film. Särskilt om det var fredag eller lördag.


Så när denna träningsfria fredag uppenbarade sig så såg jag fram emot soffmys med min älskling. Han å andra sidan, arbetsnarkomanen själv, såg ju möjligheten att få arbeta hela kvällen med huset tillsammans med mig. Perfekt tyckte han.

K R O C K . Innan vi förstod varandras olika behov och var medvetna om vad den andra behövde och lärde oss kompromissa så kunde det vara lite jobbigt. Men när vi lärde oss planera kvällen/dagen så att vi båda var överens om vad som skulle göras och hur länge vi skulle hålla på så blev allt så mycket enklare. Då kunde vi helt plötsligt få lite av båda världarna. Båda blev nöjda och glada. Kommunikation, mina vänner. Kommunikation.



Puss och godnatt från oss.  





Av Malin - 19 juli 2011 09:55

Alldeles nyplockade, ljuvligt doftande hallon, banan, special-K och lite naturell yoghurt. Hej frukost. God morgon världen!  


Igår kväll var äntligen hela familjen samlad igen. Isacs pappa kom hem efter fyra dagar i Italien med sina föräldrar och bröder. De har tillsammans upplevt Cortina där brödernas farfar tog VM-guld i längdskidor 1927. Samme John Lindgren vann även den tredje upplagan av Vasaloppet. Så nog borde det finnas lite påbrå hos hans sonsonson, John Isac Lindgren. :)


Jag och Isac hade en trevlig kväll igår med girlsen från skolan. Alla med begynnelsebokstaven M. Lite småroligt ändå. Isac härjade som vanligt, men han var inte i närheten när jag på något sätt välte ner en tallrik med morotskaka och kladdkaka med blåbär- och hallonsås på. Den landade upp och ner. Och jag vågade knappt lyfta på tallriken för att se förödelsen. Lyckligtvis var mattan svart! Och hemska jag skrattade i flera minuter. Vad hände liksom?


Men Isac var inte sen att kladda han heller. Han hann med att doppa handen i bärsåsen i jakt efter en sked och även grabba tag i en bit morotskaka. Mmmmmmmm, konstaterade Isac. Gott. Det är verkligen full fart nu. Jag märker det mer när vi är någonstans. Här hemma vet jag lite mer när jag måste vara på vakt och när jag kan slappna av. Är man borta måste man vara på vakt heeela tiden. Blommor, dukar och allt som finns i greppvänlig nivå riskerar att dras ner.


Här hemma har han upptäckt hur man öppnar frysen. Lyckligtvis tycker han också om att stänga saker. Men det blir nog ett besök på IKEA för att köpa lite barnspärrar till vissa skåp, samt möblera om lite i skåpen.


Någon börjar lägga ihop ett plus ett. De höll på bra länge och jag fångade slutet på leken.

 

Ha en trevlig dag! 


Presentation


Namn: Malin
Ålder: 29 år
Familj: Förlovad med Andreas, mamma till Isac född okt 2010, Lovis född okt 2012 och Molly född juli 2014.
Bor: I en villa i Karlstad.
Arbetar som: VVS-konstruktör på WSP.

Kalender

Ti On To Fr
        1 2
3
4
5
6 7 8
9
10
11 12 13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Skapa flashcards