mochamanda

Alla inlägg den 28 januari 2015

Av Malin - 28 januari 2015 21:45

Idag har vi beviljat Isac hans senaste önskning. Att klippa håret. Han har under en längre tid velat ha långt hår som mamma. Men de senaste dagarna har det varit kort hår som pappa som har önskats. Så idag åkte saxen fram och håret klipptes. Isac ville helst klippa sig själv Det gick jag dock inte med på.

 

 

 

Får väl erkänna att det tog emot att klippa honom. Några centimeter längre och det skulle kunna bli en fin frisyr med hår som nådde ordentligt bakom örat. Och det faktum att han hade långt hår trots att han var kille gillade jag. Men han ska liksom inte föra min kamp så vill han klippa sig får han det precis som att han fick ha långt hår så länge han ville det. Hoppas att jag klarar av att ta fram saxen om Lovis vill klippa sig någon dag (när hon blir ett par år äldre och förstår konsekvenserna såklart).

 

Jag vill att mina barn ska få vara just barn. Inte kille. Inte tjej. Utan barn. Människor. Individer. Idag hade Isac sin fladdermuskjol på sig till förskolan och han hade stolt snurrat så att kjolen flög om och om igen. Lovis valde också sina kläder själv idag. Då blev det röda byxor med bilen Blixten Mc Queen på rumpan och en mörkrosa bamseklänning till. I lördags när hon skulle till farmor och farfar blev det en kjol ovanpå ett par tjocka mjukisbyxor och till det en randig bamsetröja. Det är faktikst rätt så befriande att låta dem välja kläder själva ibland när de känner för det. Det är så härligt att se deras klädval ur deras perspektiv på något vis.

 

 

 


Tyvärr kommer det komma en dag då någon talar om för Isac att killar inte ska ha kjol eller berättar för Lovis att bilar är något som killar ska leka med. Men jag hoppas att det dröjer. Jag hoppas att de får vara barn med alla möjligheter ett bra tag till.

 

 

 

 

 

Av Malin - 28 januari 2015 21:35

Okej. Ikväll har jag fuskat. Igen. Men med barn nummer tre gäller liksom andra regler. Jag vet att jag borde försöka få Molly att sova i sin säng, men istället har jag lagt henne i vagnen utomhus där somnade hon innan jag ens hade spänt fast henne. Hade jag inte lagt henne där hade jag haft en gnällig och klängig tjej i famnen som skulle ha tagit små powernaps utan att riktigt somna förrän runt elva när vi lägger oss tillsammans. Alltså, att få dessa timmar på kvällen. Wow. Andreas lägger de två stora och jag har sprungit runt och plockat kläder och leksaker och lite annat smått och gott. Och nu kan jag sätta mig i soffan med händerna fria. Jag säger det igen. Wow. Passande nog har jag en hel hög med kataloger bredvid mig med alltifrån badrum och kök till golv. När planlösningen äntligen börjar bli färdig börjar nästa utmaning. Inredning!


Nu känner jag att jag tar ut segern i förskott. Molly kan vakna närsom. Jag vet. Eller så kan hon var vaken en timme i natt... Som hon var natten till idag. Dock inte jollrande glad utan mer gnällig och orolig och kämpandes för att komma till ro och somna om. Lite tröttare mamma idag än vanligt med andra ord. Just nu är det rätt många uppvak per natt och varken napp eller amning hjälper riktigt. Sång tycker hon dock om. Men ni vet när man är sådär fruktansvärt trött och försöker sjunga... Det går liksom inte. Hur mycket man än kämpar. Hälften av orden orkar helt enkelt inte ut genom munnen.


Nej hörrni. Nu ska jag ta mig an lite kataloger och drömma mig bort!


Av Malin - 28 januari 2015 09:27

Molly har nu passerat halvåret och blir mer och mer en egen liten individ. Hon uppskattar sina syskon allt mer och följer dem i rummet och skrattar när de busar med henne. Hon vill gärna vara med där det händer och allra helst i någons famn. Och får hon välja så är det mammas famn som gäller. När hon ligger på mage så trycker sig upp med raka underamar men hon har inte kommit upp på knäna ännu. Hon kan vända sig om från mage till rygg, men inte det motsatta än, även om det är nära. Dock så tröttnar hon rätt snabbt på att ligga på golvet och vill komma upp i famnen. Hon har även börjat sitta en hel del upp. Hon kan sitta själv en liten stund om vi är med bakom. Amningskudden är annars ett bra stöd när hon sitter. Hon pratar och pratar och pratar och blandar bababa med höga glädjetjut.


När hon ska sova är vagnen det bästa alternativet. I den somnar hon innan vi ens har hunnit spänna fast henne. I sin egen säng har hon inte sovit på länge och i vår säng bredvid mig har hon svårt att komma till ro, vilket gör att nätterna nu är lite bökiga. 


Hon har börjat smaka mat och tycker att det är smaskens. Lite frukt på förmiddagen, rotfrukter plus frukt på eftermiddag/kväll och eventuellt lite gröt innan läggdags. Gissar att vi snart kommer att peta in lite gröt på morgon/förmiddag också. Amningen fungerar bra efter att ha varit lite kämpig i för ett par månader sedan då det kändes som att det inte räckte till plus att hon gick upp lite dåligt i vikt.


       

Älskade lilla tokunge. Tänk att du redan har blivit så stor.

Presentation


Namn: Malin
Ålder: 29 år
Familj: Förlovad med Andreas, mamma till Isac född okt 2010, Lovis född okt 2012 och Molly född juli 2014.
Bor: I en villa i Karlstad.
Arbetar som: VVS-konstruktör på WSP.

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Skapa flashcards