mochamanda

Alla inlägg under januari 2011

Av Malin - 17 januari 2011 16:35

Idag har jag inte hunnit ta tag i tvätthögarna, jag har inte hunnit städa nåt, inte plockat ur diskmaskinen. Jag har inte ens hunnit göra nåt åt mitt hår som står åt alla håll. Min vita t-shirt är smutsig, byxorna har rester av mjölk som inte ville stanna kvar i Isacs mage. Jag är trött, Isac har ont i magen. Idag är en sån dag som man är livrädd för att någon ska knacka på dörren och komma på oväntat besök. Den enda lugna stunden idag har varit när vi tog en promenad i solskenet, med håret dolt under en mössa. Men så spricker Isac upp i ett stort leende, jollrar och gurglar. Då är allt underbart. Fantastiskt och underbart.


  

Mamma älskar dig!

Av Malin - 15 januari 2011 22:14

Match hemma mot Nässjö är avklarad. 0-5. Inte så mycket att säga. Laget gör en bra match trots förlusten. Vad gäller min egen insats så är jag inte särskilt nöjd. Av någon märklig anledning verkar min hjärna tro att jag borde vara tillbaka i toppform igen och ställer kraven därefter... Det är inte alltid lätt att vara logisk...


Mer amningar per dag och ersättning på kvällen verkar redan ha gett resultat. Knappt något gnäll på två dagar och leenden i massor. Lite mer att ta hand om i blöjan har det blivit också, men det får det gärna va så länge han är nöjd, glad och mätt! Lille godingen!


Bloggplatsen har kommit med en enkel uppladdning för videoklipp! Här bjuder jag på Mosters bus med Isac. Skrattet är inte långt borta nu!


 


I morgon är det äntligen söndag! Vi ska göra ett nytt försök att komma iväg på babysim på förmiddagen. Efter det blir det långpromenad, god mat och solsidan!

Av Malin - 13 januari 2011 22:02

Fördelen med att vara mammaledig är att man faktiskt får göra lite som man vill. Måndagar och torsdagar har jag som ambition att träna bandy. Men idag fanns inte suget. Jag var/är jättetrött efter en natt med täta amningar, hade ingen mjölk utpumpad till Isac och ville bara få ta det lite lugnt. Så då gjorde jag det! Istället kunde Andreas ge sig ut och träna vilket han var nöjd med.


Idag har jag matat Isac för fulla muggar och jag upplevde det som att han var relativt nöjd under dagen. Bara att köra vidare i natt och i morgon. Han är i alla fall pigg och glad för det mesta och verkar inte lida av sin "undervikt". Hans nya favoritlek är att flyga flygplan!

Högt upp i luften!


Isac i sin finaste overall stickad av gammelmormor! Känner ni igen den? Det var den jag fastnade för när jag skulle sticka, men ganska snart förstod var omöjlig för en nybörjare som jag. Bästaste gammelmormor stickade då den i julklapp till Isac. Så fin! Och hur har det gått med min stickning då? Får väl erkänna att den inte riktigt är färdig. Har ärmarna kvar... Till en ev. nästa bebis kanske? På bilden kan ni oxå se den fina VAIKmössan som Isac fått av tjejerna i laget och på fötterna har han varma och goa skinntossor från gammelfarmor. Haha, det känns som att jag just gav er en Dagens outfit!


Nej, som sagt, sömnen har inte varit den bästa sista dagarna så nu ska jag hoppa i säng och hoppas få några timmar innan det är dags att tanka upp vår lille gosse!


Nattinatti    

Av Malin - 12 januari 2011 18:10

Idag har vi varit på bvc och Isac har blivit vaccinerad. Det gick helt okej. Lite skrik som väntat, men det gick över ganska fort. Dock så har han inte växt som han ska. Han har knappt växt alls sista månaden. Han har bara ökat 1cm på längden och ynka 25g på vikten. Inte bra alls. Från att ha legat en bra bit över normalkurvan har han nu dippat ner och ligger under. Det kom inte helt oväntat. Vi har försökt väga honom här hemma under helgen, inte för att vi har varit oroliga, utan för att veta vilken blöjstorlek vi ska köpa härnäst och vågen visade då 5,5kg. Jag hoppades att vår våg inte riktigt stämde och att det kanske inte blev så exakt när jag vägde mig själv först och sen mig med honom för att få mellanskillnaden, men då var det det.


5530g visade vågen idag på bvc och för drygt en månad sen visade samma våg 5506g...


Vi har sista månaden haft det lite kämpigt med amningen. Han har ätit snabbt och efter ett tag blivit arg. Jag minns att jag tog upp det på bvc på förra besöket och hon sa då att det kunde bero på att mjölken kom snabbt, vilket lät vettigt. Han har aldrig ammats särskilt länge, så att mjölken kommer snabbt och att han äter snabbt är nog sant. Men tidigare har han blivit nöjd. Ätit snabbt, men ändå lugnt och harmoniskt och blivit nöjd. De sista veckorna har det inte varit så och jag har trott att det berott på att han har fått ont i magen eftersom han släpper bröstet och skriker och när jag försöker lägga honom rätt igen så tar han bara några tag och så släpper han och skriker. Mer ont i magen har han visserligen fått också så det kanske inte alla gånger har varit fel tanke. Men troligtvis har han många gånger varit hungrig och arg över att det inte kommer mer mjölk...


Först fick jag dåligt samvete över att jag inte klarat av att ge honom så mycket mat som han behöver, men jag vet att det inte är jätteovanligt att det blir så. Däremot är jag arg på mig själv för att jag inte har förstått att han har varit mer hungrig. Nu när jag tänker tillbaka så förstår jag en del beteenden och undrar varför jag missade tecknen. Han har till exempel börjat äta oftare på natten. Men å andra sidan sägs det att när man börjat upptäcka en rutin så förändras det igen så det har jag inte oroat mig för. Och att jag inte dragit slutsatsen om att han är hungrig tidigare beror på att han har gått upp så bra i vikt från dag 1, så det har liksom inte funnits i min tanke att han inte skulle få i sig tillräckligt. Men ändå... Såhär i efterhand så borde jag ha förstått...


Lösningen då?

Amma på utav bara den på dagarna och fylla på med ersättning på kvällen om han inte verkar nöjd efter att ha ammats. Så nu blir det till att lyda minsta vink och amma ofta och hoppas att min mjölkproduktionen ökar. Hade helst velat helamma ett par månader till, men just nu kan jag inte ge honom tillräckligt så då finns det inte så många alternativ.


Samtidigt känns allt detta lite som en lättnad. Amningen har som sagt inte varit särskilt rofylld på sistone, så jag hoppas att den kan bli bättre inom några veckor. Sen är det inte helt fel heller att Andreas kan hjälpa till med matningen. Det tycker både han och Isac är mysigt.


Förlåt för ett långt och virrigt inlägg, men det är skönt att få rensa tankarna lite ibland.

Av Malin - 10 januari 2011 14:07

I ett försök att hoppa på Hälsotåget, som nu har börjat rulla, gav jag mig ut på, vad jag hade tänkt vara en lång promenad i snabb takt. Dock hade det varit bättre om jag istället för kängorna hade tagit skridskorna. Jösses! Och på de ställen där det inte var blankis var det i stället en puckelpist av fruset snöblask. Nåväl, 5 km som planerat tillryggalades, om än lite långsammare än tänkt. Dock fick kroppen jobba lite extra för att parera halkandes steg!


Efter ett tips från en släkting parkerade jag, efter avslutad promenad, Isac och vagnen i det kalla garaget för att kunna låta honom ligga kvar i vagnen och fortsätta sova utan att behöva ta av honom de varma kläderna, vilket alltid annars resulterar i att han vaknar. Bra tips! Han sover ännu, två timmar senare. Då blir det nog en go och glad bebis när mormor ska få vara barnvakt ett par timmar i eftermiddag då jag ska träna bandy och Andreas jobba.

Av Malin - 10 januari 2011 12:49

...konstaterade Andreas brorson, 4,5 år när han hälsade på oss här i helgen. Av barn och alkoholister får man höra sanningen. Är det inte så? För nog har han rätt. Jag har kvar lite av min tjocka mage. Eller ganska mycket skulle jag vilja säga. Efter förlossningen gick jag ner 6-7kg ganska omedelbart och därefter 5-6 på några veckor. Men sen har det stått still. Ca 80kg har vågen så hjärtligt visat varenda gång jag vågat mig upp på den. Det känns som att de 10kg som är kvar efter graviditeten är allt gott som jag unnade mig i onödan i kombination med att det blev rätt så stor skillnad i träningsmängden. Det känns också som att de här 10kg inte kommer att ramla av hur som helst utan att jag nog kommer få kämpa lite för det! Men jag känner mig redo och motiverad. Nu är jul- och nyårshelgerna slut. Nu har jag inget att skylla på längre. Och nej, det handlar inte om att tokbanta och hoppa på någon hysterisk diet. Däremot plocka bort godis, fika och annat sött och stoppa in mer frukt och grönsaker i min vardag. Många promenader, bandyträning och mamma-barn-gympa-pass. En sund och långsam viktminskning helt enkelt.


Folk brukar säga att man inte får banta när man är gravid eller när man ammar. Men vad betyder egentligen "banta"? Att lägga om sin kost genom att skippa onyttigheter och ersätta dem med frukt och grönt anser jag inte är att banta i den bemärkelsen. Det jag får se upp med är om jag mot förmodan skulle "rasa" för snabbt i vikt då det är i fettet som gifterna sitter, vilka frigörs vid viktminskning och kan övergå i bröstmjölken. Men så drastiskt har jag som sagt inte tänkt lägga om min kost så att kilona kommer att rasa av mig.  


Dock är jag inte den enda i min släkt som inte är helt nöjd med sin kroppsform. Med mig på hälsotåget har jag också min ena syster och mamma och pappa. Så nu har vi gjort upp att träffas varje söndag för en gemensam långpromenad för tjejerna och springtur för grabbarna (syrrans kille och Andreas får liksom följa med som de är) Därefter hjälps vi åt att laga en god och hälsosam middag och avslutar kvällen med Solsidan som börjar på söndag! :) Me like!


Startvikt: 80 kg

Midjemått: 103 cm

Stussmått: 111 cm


För tillfället har jag ett BMI som klassas som övervikt. Ett midjemått som är ohälsosamt och en kvot mellan stuss- och midjemått som inte heller rekommenderas. Hälsotåget, du har en ny passagerare!

Av Malin - 9 januari 2011 12:21

Sittandes i soffan med en varsin laptop och vinterstudion på tv. Så ser vår söndagsförmiddag ut idag. Egentligen hade vi tänkt pröva babysim för första gången, men det stämde inte riktigt överens med Isacs planer. En natt med ganska lite sömn och en hel del ont i magen har gjort att även morgonen blivit lite gnällig. En rejäl barnvagnspromenad hade varit bra, men vädret ute är inte särskilt inbjudande. Och att somna i sängen med snuttefilten fanns inte på världkartan. Lösning? En tunn mössa och en stickad tröja för att få känslan av att bli påklädd och ner i vagnen och rulla runt här inne! Tog inte många minuter förrän han fallit in i John Blunds värld. Skönt. Både jag och Andreas är lite slitna efter natten då vi dessutom kom i säng väldigt sent.


Helgen har annars varit bra och Isac har blivit väl omhändertagen av sina kusiner. Vi föräldrar har ägnat kvällarna i soffan med våra Iphones och delat erfarenheter och tipsat om appar. Vilken toppenmobil det är alltså!


Nej, nu ska jag passa på att vila lite i soffan medan Isac sover!



Av Malin - 9 januari 2011 12:12

Åter en förlust i gårdagens match. Inte helt oväntat. Själv var jag helt död i benen efter torsdagens match och nyslipade skridskor på den mjuka isen var ingen höjdare... Dock fick jag vila benen i den andra halvleken då jag fick hoppa in som målvakt efter att vår målvakt hade skadat sig. Tre bollar fick jag släppa förbi mig, varav den sista lite snöpligt letade sig in, trots att jag var på den. 1-9 blev slutresultatet. 


På mina tre matcher har jag hunnit med en hel del positioner. Forward, mittfältare, defensiv mittfältare, ytterhalv och målvakt! Allround?

Presentation


Namn: Malin
Ålder: 29 år
Familj: Förlovad med Andreas, mamma till Isac född okt 2010, Lovis född okt 2012 och Molly född juli 2014.
Bor: I en villa i Karlstad.
Arbetar som: VVS-konstruktör på WSP.

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17 18 19 20 21 22
23
24 25 26 27 28
29
30
31
<<< Januari 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards